Wednesday, June 12, 2013

Asrama pekerja asing musnah

Bomba berusaha memadamkan keseluruhan kebakaran yang memusnahkan satu blok asrama pekerja asing di Kawasan Perindustrian Bukit Pasir, Sungai Terap, semalam.

MUAR - Sebuah blok asrama yang menempatkan lebih 100 pekerja kilang perabot warga asing musnah dalam kejadian kebakaran di Kawasan Perindustrian Bukit Pasir di Sungai Terap, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.20 pagi itu, hampir semua penghuni di blok tiada di asrama kerana keluar bekerja di kilang berkenaan.

Seorang penghuni, Bidyalal Mandeel, 23, berkata, dia tinggal sehelai sepinggang kerana semua barangannya tidak  sempat diselamatkan berikutan api terlalu cepat marak membakar asrama.

“Asal terlalu tebal. Barang kami antaranya televisyen, komputer, periuk nasi elektrik, peralatan memasak dan wang tunai musnah terbakar,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Pengawal keselamatan asrama berkenaan, Mohd Kamal Sidek berkata, terdapat hampir 700 pekerja kilang itu yang terdiri daripada warga Nepal, Indonesia, Myanmar, Vietnam dan Bangladesh menginap di asrama berkenaan.

Menurutnya, kebakaran dipercayai berpunca daripada litar pintas kerana ada pekerja terlihat kepulan asap pada wayar.

“Terdapat empat blok utama di asrama ini yang dilengkapkan dengan dapur untuk memasak di bahagian luar,” katanya.

Seorang lagi penghuni asrama, Azadthakur, 29, berkata, dia terkedu melihat asrama musnah terbakar sebaik sahaja pulang dari kilang yang terletak kira-kira 500 meter dari tempat kejadian.

Ujarnya, walaupun sedih kerana menanggung kerugian, tetapi dia bersyukur kerana semua rakannya selamat.

“Kebakaran itu disedari seorang rakan yang tidak bekerja selepas bertugas  syif malam. Dia terlihat kepulan asap sebelum meminta pertolongan rakan lain tetapi gagal memadamkan api,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Operasi Kanan 1, Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Ismail Mahmud berkata, sebaik menerima panggilan kecemasan, seramai 12 anggota bersama dua jentera dikejarkan ke lokasi kejadian.

Menurutnya, pihaknya mengalami kesukaran memadamkan kebakaran kerana tekanan air yang rendah dari pili bomba dan terpaksa mendapatkan bekalan air dari sebuah kilang di hadapan asrama.

“Kita juga bawa dua tangki air khas dan kebakaran dapat dikawal sepenuhnya pukul 11 pagi. Punca kebakaran dan kerugian masih dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian
12 Jun 2013

Asrama tempatkan 100 pekerja Nepal terbakar

MUAR 11 Jun - Sebuah blok asrama menempatkan lebih 100 warga negara Nepal yang bekerja di kilang perabot Lii Hen Group musnah dalam kebakaran di Kawasan Perindustrian Bukit Pasir, Sungai Terap di sini hari ini.

Bagaimanapun kejadian pukul 8.20 pagi itu tidak melibatkan kemalangan jiwa kerana hampir semua penghuni asrama berkenaan keluar bekerja di kilang tersebut yang jaraknya kira-kira setengah kilometer dari situ.

Kebakaran itu menyebabkan semua penghuni asrama berkenaan berlari pulang ke kawasan asrama untuk menyelamatkan barang berharga dan dokumen masing-masing namun gagal kerana asap tebal memenuhi blok itu.

Salah seorang penghuni, Bidyalal Mandeel, 23, yang sudah tiga tahun bekerja di situ tidak sempat menyelamatkan apa-apa kerana sejurus tiba di asrama api sedang marak.

"Asap sangat tebal menyukarkan kami masuk ke dalam. Semua barang termasuk barangan elektrik dan wang tunai tidak dapat diselamatkan," katanya.

Pengawal keselamatan di asrama berkenaan, Mohd. Kamal Sidek berkata, terdapat hampir 700 pekerja kilang terdiri daripada warga Nepal, Indonesia, Myanmar, Vietnam dan Bangladesh tinggal di kawasan tersebut.

"Kebakaran dipercayai berpunca daripada litar pintas kerana semasa awal kebakaran kelihatan kepulan asap di bahagian wayar. Terdapat empat blok utama di asrama ini yang dilengkapkan dengan dapur untuk memasak di bahagian luar," katanya. - UTUSAN ONLINE

11 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment