Sunday, June 23, 2013

Bandar Muar hampir lenyap diselubungi jerebu

MUAR: Bandar Muar seolah-olah lenyap diselubungi jerebu, selain jarak penglihatan kurang 1 kilometer dengan bau asap kuat berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tertinggi setakat jam 7 pagi tadi.

Bacaan IPU di daerah itu dicatatkan pada 746 mengikut rekod laman sesawang Jabatan Alam Sekitar.
Keadaan itu menyebabkan penduduk tidak keluar dari rumah masing-masing atas faktor kesihatan.

Berdasarkan pengkelasan ditetapkan, IPU antara 0-50 dikategorikan sihat; 51 hingga 100 dianggap sederhana; 101 - 200 - tidak sihat; 201 - 300 -sangat tidak sihat dan lebih 301 dianggap berbahaya.

Berita Harian
2013/06/23 - 11:13:17 AM


Jerebu di Muar sangat bahaya

MASJID Jamek Sultan Ismail di Tanjung Agas, Muar hilang ditelan jerebu ketika gambar ini diambil pada pukul 2 petang semalam.

MUAR - Kualiti udara di daerah Muar kini berada pada tahap sangat berbahaya dengan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatat bacaan 453 pada pukul 4 petang semalam.

Pengerusi Bencana Alam (Pencemaran Udara dan Jerebu) Daerah Muar, Abdul Rahman Mohamed Dewam berkata, pada pukul 7 pagi, bacaan IPU di Muar mencatat angka 276 dan kemudian meningkat kepada 373 pada pukul 12 tengah hari.

Menurutnya, bacaan IPU di daerah itu kemudiannya diklasifikasikan sangat bahaya apabila ia mencecah 453 pada pukul 4 petang.

"Keadaan jerebu di Muar semakin buruk semalam dan bagi memastikan ia dapat dikurangkan, Bilik Gerakan Bencana Alam akan merangka pelan tindakan melibatkan lapan agensi kerajaan di sini," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Abdul Rahman yang juga Pegawai Daerah Muar berkata, agensi yang terlibat ialah Majlis Perbandaran Muar (MPM), Pejabat Tanah, polis, Pejabat Pendidikan Daerah, bomba, Pejabat Kesihatan, Pejabat Pertanian, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Di JOHOR BAHRU, jurucakap Bilik Gerakan Jabatan Alam Sekitar ketika dihubungi berkata, IPU di Pasir Gudang mencatatkan bacaan 190, Kota Tinggi (192) manakala Larkin Lama (170), yang kesemuanya pada paras tidak sihat.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Johor Md. Jais Sarday berkata, keputusan untuk membuka semula sekolah pada Isnin ini di beberapa daerah yang ditutup berikutan masalah jerebu akan diketahui esok.

Keadaan jerebu semakin buruk di negara ini sejak kelmarin disebabkan oleh Ribut Bebinca dari Macau yang menjadikan tiupan angin lebih kencang dan kering serta membawa sekali jerebu dari arah Sumatera, Indonesia.

Sementara itu di SHAH ALAM, Selangor, kawasan Pelabuhan Klang dan Banting mencatatkan IPU tidak sihat dengan bacaan 139 dan 113 sehingga tengah hari semalam.

Kosmo
23 Jun 2013


Muar catat IPU berbahaya

BANDAR Muar diselubungi jerebu dengan bacaan IPU 421 sehingga pukul 2 petang semalam.

KUALA LUMPUR 22 Jun - Kawasan-kawasan di selatan tanah air terus mencatat peningkatan dalam Indeks Pencemaran Udara (IPU) sejak pagi ini dengan daerah Muar merekodkan bacaan tertinggi 421 dan diklasifikasikan berbahaya sehingga pukul 2 petang ini.

Pengerusi Bencana Alam Daerah Muar, Abdul Rahman Mohamed Dewam berkata, bacaan IPU di daerah itu hari ini meningkat bermula 276 pada pukul 7 pagi, diikuti 312 (8 pagi), 338 (9 pagi), 360 (10 pagi) dan 373 (11 pagi dan 12 tengah hari).

Abdul Rahman berkata, bagi mencegah dan memastikan kesan jerebu dapat dikurangkan, bilik gerakan akan merangka pelan tindakan dan melakukan pemantauan melibatkan sembilan agensi kerajaan.

Agensi itu, tambah beliau, adalah Majlis Perbandaran Muar (MPM), Pejabat Tanah, polis, Pejabat Pendidikan Daerah, bomba dan penyelamat, Pejabat Kesihatan, Pejabat Pertanian, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS).

"Bagi MPM, agensi ini akan melakukan rondaan dan pemantauan kebakaran terbuka di kawasan pentadbiran masing-masing seperti di tapak pelupusan, tempat buang sampah, tapak pembinaan tepi jalan dan taman-taman perumahan.

"MPM akan memaklumkan kepada pihak bomba untuk tujuan pemadaman selain menyembur air di jalan-jalan utama dan kawasan pembinaan," katanya ketika ditemui pemberita selepas mengedarkan sebanyak 2,000 penutup hidung dan mulut percuma di bandar ini hari ini.

Sementara itu, JAS dalam kenyataan di sini memberitahu, setakat pukul 11 pagi ini, IPU di 10 kawasan dicatatkan pada tahap tidak baik iaitu Pasir Gudang (190), Kota Tinggi (187) dan Bukit Rambai (182).

Menurut jabatan itu, turut mencatatkan IPU tidak baik ialah Melaka (178), Larkin (170), Port Dickson (141), Pelabuhan Klang (139), Banting dan Nilai (113) serta Seremban (109).

Utusan
23 Jun 2013


Kualiti udara Muar sangat berbahaya

MUAR - Kualiti udara di daerah Muar kini berada pada tahap sangat berbahaya dengan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatat bacaan 453 pada pukul 4 petang hari ini.

Pengerusi Bencana Alam (Pencemaran Udara dan Jerebu) Daerah Muar Abdul Rahman Mohamed Dewam berkata kualiti udara di daerah itu mencatat kemerosotan sejak awal pagi dengan bacaan IPU 276 pada 7 pagi, 312 (8 pagi), 338 (9 pagi), 360 (10 pagi) dan 373 (pukul 11 pagi hingga 12 tengah hari).

"Keadaan jerebu di Muar semakin buruk hari ini. Bagi mencegah dan memastikan kesan jerebu dapat dikurangkan, Bilik Gerakan Bencana Alam (Pencemaran Udara dan Jerebu) akan merangka pelan tindakan dan melakukan pemantauan melibatkan lapan agensi kerajaan di sini," katanya ketika dihubungi di sini.

Abdul Rahman yang juga Pegawai Daerah Muar, berkata agensi yang terlibat ialah Majlis Perbandaran Muar (MPM), pejabat tanah, polis, pejabat pendidikan daerah, bomba, pejabat kesihatan, pejabat pertanian, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Beliau berkata MPM akan melakukan rondaan dan pemantauan kebakaran terbuka termasuk tapak pelupusan, pembuangan sampah, tapak pembinaan, tepi jalan dan taman-taman perumahan sebelum memaklumkan kepada bomba untuk tujuan pemadaman.

Katanya pejabat tanah pula akan mengarahkan kuari dan lombong untuk menghadkan aktiviti bagi mengurangkan kesan jerebu manakala polis meronda bagi memantau kegiatan pembakaran terbuka.

"Pejabat Pendidikan Daerah pula memberi nasihat mengurangkan aktiviti di luar bilik darjah apabila sekolah dibuka semula selain mengenal pasti sekolah- sekolah yang perlu dibekal dengan penutup hidung dan mulut," katanya.

Menurutnya bomba juga akan melakukan rondaan dan pemantauan kebakaran terbuka serta menghantar laporan setiap dua jam jika berlaku pembakaran terbuka manakala pejabat kesihatan daerah perlu menasihati orang ramai mengenai langkah penjagaan kesihatan.

Pejabat pertanian daerah akan memantau kawasan pertanian bagi mencegah petani atau pekebun melakukan pembakaran terbuka manakala JPJ memantau kenderaan yang mengeluarkan asap hitam.

Sementara itu, di JOHOR BAHARU, Jurucakap Bilik Gerakan Jabatan Alam Sekitar ketika dihubungi berkata bacaan IPU di Pasir Gudang, Kota Tinggi dan Larkin Lama tidak banyak berubah setakat pukul 4 petang.

Jurucakap itu berkata IPU di Pasir Gudang mencatatkan bacaan 190, Kota Tinggi (192) manakala Larkin Lama (170), yang kesemuanya pada paras tidak sihat.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Johor Md Jais Sarday berkata keputusan untuk membuka semula sekolah pada Isnin ini di beberapa daerah yang ditutup berikutan masalah jerebu akan diketahui esok.

Beliau berkata arahan sudah dikeluarkan kepada Jabatan Pendidikan Johor untuk memantau keadaan petang esok sebelum menentukan sama ada sesi persekolahan dapat dijalankan.

"Jabatan Pendidikan Johor akan menggunakan budi bicara mereka dalam membuat keputusan terbaik dengan mengikut garis panduan yang ditetapkan dan nasihat Majlis Keselamatan Negara dalam menjamin keselamatan pelajar," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis perasmian program Kenali Asean 2013, di sini, hari ini.

Sebanyak 211 sekolah di Muar dan Pasir Gudang mula ditutup sejak dua hari lepas ekoran peningkatan bacaan IPU,  diikuti sekolah-sekolah di Batu Pahat, Pontian, Kota Tinggi dan Kluang,  semalam. - Bernama

22 Jun 2013


Jerebu: PM isytihar darurat di Muar, Ledang

KEADAAN jerebu di Muar yang mencatat bacaan IPU 746 pada jam 7 pagi ini sehingga diisytiharkan darurat. - UTUSAN/ISHAK RAHAMAD

KUALA LUMPUR 23 Jun - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengisytiharkan status darurat di Muar dan Ledang di Johor berkuat kuasa serta merta selepas bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi 750 setakat 7 pagi ini.

Perkara itu diumumkan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G. Palanivel menerusi posting terbaharu dalam facebook beliau. - BERNAMA

23 Jun 2013


IPU Muar menurun, Melaka meningkat

KUALA LUMPUR 23 Jun - Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Muar, kawasan yang diisytihar darurat hari ini, menunjukkan penurunan dengan bacaan 690 setakat pukul 11 pagi ini, berbanding bacaan 746 yang direkodkan pada 7 pagi.

Jabatan Alam Sekitar menerusi laman sesawangnya melaporkan Bandaraya Melaka dan Bukit Rambai di Melaka yang sebelum ini mencatat IPU berbahaya iaitu masing-masing 357 dan 334, kini semakin meningkat dengan bacaan 415 dan 428.

Sebanyak 17 kawasan mencatat IPU tidak sihat, 30 sederhana dan dua lagi dikategorikan baik.

Negeri yang mencatat IPU tidak sihat termasuk di ibu negara, Putrajaya, Selangor, Pahang, Negeri Sembilan dan Johor.

Dua kawasan yang dikategorikan sebagai baik ialah Sandakan dan Tawau di Sabah.

IPU di kawasan Batu Muda dan Cheras di Kuala Lumpur yang sebelum ini masing-masing mencatat 97 dan 102, meningkat ke 108 dan 111 pada pukul 11 pagi.

Semua kawasan di Selangor iaitu Banting (115), Kuala Selangor (104), Pelabuhan Kelang (192), Petaling Jaya (125) dan Shah Alam (112) turut menunjukkan peningkatan IPU berbanding bacaan pukul 7 pagi.

Berdasarkan indeks kualiti, bacaan antara 0 dan 50 dikategorikan baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 ke 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas sebagai berbahaya.

Jabatan Meteorologi Malaysia meramalkan tiada hujan hari ini di dua negeri yang terjejas teruk dengan bencana jerebu iaitu Melaka dan Johor. - BERNAMA

23 Jun 2013


Keputusan tutup pejabat kerajaan di Muar diketahui hari ini

MUAR 23 Jun - Keputusan sama ada pejabat kerajaan di daerah ini akan ditutup atau sebaliknya hanya diketahui selepas Jawatankuasa Bencana Alam (Pencemaran Udara dan Jerebu) Daerah Muar mengadakan mesyuarat esok susulan pengisytiharan darurat bencana jerebu di Muar dan Ledang hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa itu, Abdul Rahman Mohamed Dewam bagaimanapun berkata, terdapat beberapa jabatan kerajaan dan pihak berkaitan utiliti akan kekal dibuka bagi memastikan perkhidmatan kepada orang awam tidak terjejas.

"Ini membabitkan pihak berkaitan utiliti seperti pembekal tenaga elektrik, bekalan air, telefon, telekomunikasi, telegraf, perbankan dan kewangan atau agensi kerajaan antaranya membabitkan bomba, polis, penjara dan perkhidmatan kesihatan awam.

"Begitu juga dengan perkhidmatan dan jualan minyak kenderaan seperti stesen-stesen minyak yang akan beroperasi seperti biasa," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana di sini hari ini.

Menurutnya, tiada arahan setakat ini untuk menutup kedai tetapi bagi peniaga kedai makan, mereka mesti memakai penutup muka dan pelanggan boleh membeli tetapi perlu dibawa balik kerana keadaan di luar yang berhabuk.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengisytiharkan status darurat di Muar dan Ledang berkuat kuasa serta-merta selepas bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi 750 pada pukul 7 pagi ini.

Dalam pada itu, Abdul Rahman yang juga Pegawai Daerah mengingatkan orang ramai supaya tidak menyamakan status darurat yang diisytiharkan di daerah itu dan Ledang sebagai satu perintah berkurung kerana masalah keselamatan.

Beliau berkata, penetapan status darurat itu lebih kepada menjaga kesihatan penduduk dengan pihaknya menasihatkan orang ramai supaya tidak melakukan banyak aktiviti di luar rumah.

"Darurat ini bukan kerana faktor keselamatan tetapi untuk menjaga kesihatan, bukan duduk dalam rumah. Apa yang penting dilakukan ialah mengurangkan aktiviti di tempat terbuka buat sementara waktu sehingga langkah seterusnya diumumkan," katanya.

Beliau berkata, IPU Muar mencatatkan bacaan 746 pada pukul 7 pagi ini dan bertambah baik kepada 331 pada pukul 8 pagi sebelum kembali meningkat kepada 710 (10 pagi) seterusnya 660 (12 tengah hari) dan 598 (2 petang).

Bagaimanapun, pihaknya masih bimbang kerana sebelum ini kadar IPU akan meningkat pada waktu petang dan malam ekoran angin dari Sumatera yang bertiup ke arah Muar.

"Kita juga minta semua pihak tidak melakukan pembakaran terbuka dan agensi termasuk polis, bomba, Majlis Perbandaran Muar (MPM) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) akan melakukan pemantauan berterusan," katanya. - UTUSAN ONLINE

23 Jun 2013


211 sekolah di Muar, Ledang kekal ditutup esok

MUAR 23 Jun - Semua 211 sekolah di daerah ini dan Ledang kekal ditutup esok ekoran keadaan jerebu yang semakin buruk hari ini.

Pegawai Pendidikan daerah, Ahmad Othman berkata, penutupan sekolah yang melibatkan seramai 76,940 pelajar dan 6,846 guru itu kekal sehingga keadaan bertambah baik sehingga diberitahu kelak.

"Berikutan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencecah 767 pagi ini, saya mengumumkan penutupan semua sekolah di Muar dan Ledang," katanya ditemui selepas menghadiri mesyuarat berkaitan jerebu di Pejabat Daerah, di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

23 Jun 2013


Darurat jerebu: Johor gariskan 9 langkah segera

JOHOR BAHRU 23 Jun - Jawatankuasa Pengurusan dan Bantuan Bencana Negeri Johor menggariskan sembilan langkah segera susulan pengisytiharan darurat bencana jerebu di Muar dan Ledang hari ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dalam posting di Facebook beliau berkata, langkah tersebut merangkumi semua premis pejabat kerajaan serta swasta dan lain-lain tempat bekerja.

Sembilan langkah tersebut ialah: - Mengeluarkan perintah penutupan semua pejabat sama ada kerajaan dan swasta dan lain-lain tempat bekerja termasuk kilang, ladang, pembinaan dan kuari.

- Menentukan semua sekolah ditutup - Mengehadkan penggunaan kenderaan persendirian - Menentukan pemberhentian kerja-kerja tanah dan pemindahan tanah - Menentukan penyebaran maklumat Indeks Pencemaran Udara (IPU) kepada media massa dijalankan seberapa kerap - Penguatkuasaan pengharaman pembakaran terbuka.

Bagaimanapun, langkah penutupan yang dikuatkuasa itu tidak membabitkan: - Kedai-kedai yang menjual barang-barang makanan dan minuman, pasar dan pasar raya - Klinik, farmasi dan kedai-kedai ubat - Perkhidmatan-perkhidmatan perlu. - BERNAMA

23 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment