Sunday, June 30, 2013

Pekerja MPM cedera ditumbuk


MUAR - Seorang lelaki bertindak ganas menumbuk seorang pengawal keselamatan Majlis Perbandaran Muar (MPM) sehingga mencederakan bahagian matanya dalam satu pergaduhan di Menara Jam, dekat Laman Maharani, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah hari itu, mangsa, K Sundra, 56, dikatakan memarahi lelaki tersebut kerana dikatakan menceroboh masuk ke menara jam itu.

Mangsa cuba menghalang lelaki itu yang dilihat naik ke tingkat atas menara berkenaan yang menempatkan pejabat kendalian MPM dipercayai untuk mencuri jam menara tersebut.

Situasi tersebut telah menimbulkan kekecohan dengan ada yang mendakwa mangsa cedera di mata akibat ditikam dengan pisau oleh lelaki berkenaan.

Orang ramai yang melihat kejadian segera membawa mangsa ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF), di sini, untuk mendapatkan rawatan kecemasan dan lelaki terbabit berjaya ditangkap dan diserahkan kepada polis.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Azman Ayob mengesahkan pihaknya menerima laporan berkaitan kes berkenaan.

Beliau berkata, mangsa cedera di bahagian mata kanan akibat ditumbuk dan bukannya ditikam seperti didakwa orang ramai.

“Memang di tangan suspek ada pisau tapi ia tidak digunakan untuk menikam mata mangsa. Suspek berusia 30-an ditahan selama 24 jam untuk siasatan lanjut.

"Siasatan awal juga mendapati suspek memiliki dua rekod jenayah lampau berkaitan dadah,” katanya.

Sinar Harian
30 Jun 2013


Balasan tegur


SUSPEK ditahan selepas menumbuk muka seorang pengawal keselamatan MPM di Laman Maharani, Muar semalam.

MUAR – Seorang pengawal keselamatan Majlis Perbandaran Muar (MPM) lebam di mata kanan akibat ditumbuk selepas menghalang seorang lelaki yang menceroboh Menara Jam, Laman Maharani dekat sini semalam.



Kejadian pada pukul 12.30 tengah hari itu berlaku apabila Sundra Kalian, 56, memarahi suspek yang mahu menceroboh menara jam berkenaan.

Suspek yang berusia 31 tahun sebelum itu dikatakan naik ke tingkat atas menara tersebut yang menempatkan pejabat kendalian MPM dipercayai untuk mencuri.

Tindakannya disedari oleh mangsa lalu menegurnya.

Suspek yang juga seorang penganggur menjadi berang dan menumbuk muka mangsa.

Dia kemudian mengeluarkan sebilah pisau tetapi tidak sempat menikam mangsa selepas kejadian itu disedari oleh orang awam.

Sundra yang cedera dibawa ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) di sini untuk rawatan lanjut.

Anak Sundra, Ricky, 22, memberitahu, dia yang berniaga di sebuah kedai makan berhampiran bergegas ke tempat kejadian sebaik dimaklumkan mengenai kejadian yang menimpa bapanya.

“Sebaik saya dan abang sampai (lokasi kejadian), pemuda itu cuba melarikan diri tetapi dapat diberkas dan diserahkan kepada polis,” katanya.

Kosmo
30 Jun 2013



Pengawal keselamatan dikhuatiri buta

Muar: Seorang pengawal keselamatan Majlis Perbandaran Muar (MPM) dikhuatiri buta mata kanannya akibat ditumbuk oleh seorang lelaki bersenjatakan pisau dalam satu pergelutan di Menara Jam Laman Maharani, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah hari itu, mangsa, Sundra Kalian, 56, memarahi suspek berumur 31 tahun kerana cuba menceroboh kawasan menara jam yang menempatkan sebuah pejabat dikendali MPM.

Suspek dipercayai ingin mencuri tetapi sempat dihalang mangsa dan dalam keadaan kelam-kabut, suspek berang lalu menumbuk bahagian kanan muka mangsa hingga mengenai matanya.

Pada masa sama, orang ramai yang berada di Jambatan Sultan Ismail membawa mangsa ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) untuk mendapatkan rawatan kecemasan.

Anak mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Ricky, 22, bergegas ke lokasi selepas dimaklumkan dan berjaya menangkap suspek yang masih berada di sekitar lokasi.

Dia yang membantu keluarga berniaga di kedai makanan di kawasan berhampiran berkata, sebaik diberitahu bapanya ditumbuk dia bersama abang terus berlari ke lokasi sebelum melihat suspek cuba melarikan diri.

“Kami nekad menangkap suspek walaupun sedar dia bersenjatakan pisau.

“Mujurlah kami selamat dan terus menyerahkan suspek kepada polis untuk tindakan sewajarnya,” katanya.

Katanya, apabila ditanya mengapa menumbuk bapanya, suspek yang berasal dari Taman Pelangi, Batu Pahat, mendakwa dia ditendang terlebih dulu hingga membangkitkan kemarahan.

Menurutnya, lelaki itu mendakwa tidak bekerja dan dihalau keluarga di Batu Pahat menyebabkan terpaksa menumpang di rumah seorang kawan di Jalan Khalidi di sini.

Sementara itu, jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian namun enggan mengulas lanjut.

myMetro
30 Jun 2013



0 comments:

Post a Comment