Thursday, June 20, 2013

Jerebu: Keadaan di Muar makin parah

PENUNGGANG motosikal dan kenderaan melalui jambatan Sultan Ibrahim dengan berlatarbelakang jerubu yang meliputi Bandar Muar pada awal pagi berhampiran menara jam di Padang Nyiru, Daerah Muar mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) pada tahap yang berbahaya awal pagi semalam seperti dalam laman web rasmi Jabatan Alam Sekitar. - Foto Shahrul M.Zain / BHarian

DUA orang remaja duduk berehat selepas Indeks Pencemaran Udara (IPU) di Daerah Muar meningkat mendadak ditahap berbahaya sehingga menghadkan aktiviti luar tidak seperti biasa, seperti yang dirakamkan di kawasan rekreasi Tanjung Mas, Daerah Muar mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) pada tahap yang berbahaya awal pagi seperti dalam laman web rasmi Jabatan Alam Sekitar. - Foto Shahrul M.Zain  / Berita Harian


MUAR 20 Jun 2013 - NOTIS pemberitahuan penutupan sekolah-sekolah dalam daerah Muar yang ditutup mulai tengah hari di pintu pagar SK Sultan Abu Bakar 1 berikutan keadaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) telah mencatat bacaan 350, melebihi paras bahaya di Muar, Johor. - UTUSAN/ISHAK RAHMAD

Sekumpulan pelajar termasuk salah seorang memakai penutup mulut dan hidung ekoran jerebu di Muar, semalam.

SHAH ALAM - Kualiti udara di Muar, Johor memasuki paras bahaya akibat jerebu, menurut laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS) hari ini.

Bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) pada jam 7 pagi tadi mencatatkan angka 331. Bacaan melebihi 301 dianggap berbahaya dan melepasi 201 pula "sangat tidak sihat".

Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Muar hari ini mengarahkan sekolah ditutup hari ini dan esok.

Selain Muar, tempat lain yang mencacatkan bacaan tinggi ialah Kota Tinggi (211), Pasir Gudang (190) dan Larkin Lama (171).

Johor hari ini paling teruk menghadapi jerebu.

20 Jun 2013


IPU bahaya: 211 sekolah di Muar diarah tutup

 KUALA LUMPUR - Lebih 200 sekolah di Muar, Johor diarah tutup buat sementara berikutan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatat paras bahaya iaitu 383.

Pengarah Pendidikan Johor Mohd Nor A Ghani berkata keputusan itu dibuat berikutan paras IPU di daerah itu mencecah tahap bahaya, dan tindakan itu melibatkan 76,940 pelajar.

Sementara itu, Jabatan Alam Sekitar (JAS) hari ini melaporkan Muar merupakan kawasan yang paling teruk dilanda jerebu dengan IPU 383 pada 11 pagi meningkat daripada 337 pada 7 pagi tadi.

Sementara itu, Kota Tinggi mencatat bacaan sangat tidak sihat dengan IPU 232 diikuti Pasir Gudang dan Larkin Lama mencatat status tidak sihat dengan masing-masing mencatat IPU 199 dan 181, menurut laman web www.doe.gov.my.

Di Melaka, Bandaraya Melaka dan Bukit Rambai mencatat bacaan IPU tidak sihat masing-masing 137 dan 119.

Menurut jabatan itu, bandar-bandar lain di negara ini mencatat bacaan IPU sederhana iaitu di bawah 100.- Bernama

20 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment