Tuesday, June 11, 2013

Nelayan selamat, sepupu hilang bot karam dilanggar kapal

Munir dipeluk kakaknya sebaik tiba di Jeti Parit Jawa, Muar, semalam.

Muar: Seorang nelayan terselamat manakala sepupunya dikhuatiri lemas apabila bot dinaiki karam akibat dirempuh kapal di Selat Melaka, 12 batu nautika di luar perairan Parit Jawa di sini, semalam.

Munir Sirun, bersama sepupunya dikenali sebagai Bujang, yang masih hilang, keluar menangkap ikan dalam kejadian jam 3 pagi itu.

Majikan mereka, Zulferi Hamidun, berkata Munir dan Bujang meninggalkan pangkalan nelayan Parit Jawa pada jam 3 petang kelmarin. “Pada jam 11 pagi ini (semalam), saya menerima panggilan daripada Munir memaklumkan kemalangan itu.

Sepupu gagal dikesan

“Dia memberitahu bot karam akibat dilanggar kapal dan dia bernasib baik kerana diselamatkan bot nelayan yang melalui kawasan itu tetapi sepupunya gagal dikesan.

“Saya membuat laporan polis sebelum sekumpulan nelayan tempatan yang menaiki lima bot bergegas ke lokasi untuk membantu mencari dan menyelamat Bujang tetapi sehingga kini belum ditemui,” katanya ketika ditemui di Jeti Parit Jawa di sini, semalam.

Berita Harian
11 Jun 2013


Bot karam dilanggar kapal

Munir (tengah) terselamat dalam insiden perlanggaran dengan sebuah kapal awal pagi semalam.

MUAR - Seorang nelayan dilaporkan hilang selepas bot yang dinaikinya karam dipercayai akibat dilanggar sebuah kapal di perairan Selat Melaka, kira-kira 12 batu nautika dari Jeti Parit Jawa, di sini, semalam.

Kejadian kira-kira jam 3 pagi itu, turut melibatkan seorang lagi nelayan yang terselamat iaitu Munir Sirun, 52, ditemui terapung dengan memakai jaket keselamatan, kira-kira jam 10 pagi oleh nelayan lain, Ng Gek Sen, 29, yang kebetulan mahu menangkap ikan.

Mangsa yang hilang dikenali sebagai Bujang, 30-an, masih tidak ditemui sehingga operasi mencari dan menyelamat tamat jam 6 petang semalam.

Munir berkata, dia bersyukur dan tidak menyangka masih hidup selepas tujuh jam berpaut di atas sebuah papan  daripada serpihan bot tersebut tanpa makan dan minum.

Katanya, kejadian itu berlaku ketika mereka menaikkan jaring sebelum ternampak sebuah kapal kontena menuju ke arah bot mereka, tetapi tidak sempat untuk memecut kerana kapal itu terlalu laju.

“Selepas pelanggaran itu, keadaan menjadi gelap gelita. Dalam keadaan terapung, saya sempat memakai jaket keselamatan sebelum berpaut pada papan,” katanya ketika ditemui di Jeti Parit Jawa.

Dalam pada itu, majikan mereka, Zulferi Hamidun, 48, berkata, Munir dan Bujang keluar untuk menangkap ikan kira-kira jam 3 petang semalam dan selepas itu, dia tidak mendengar apa-apa berita daripada mereka.

“Saya hanya dimaklumkan kira-kira pukul 11.30 pagi ini oleh Munir selepas diselamatkan Gek Sen.

“Semalam (kelmarin) cuaca buruk jadi tidak ramai nelayan yang turun ke laut. Sekarang ini, ramai nelayan turut membantu mencari mangsa,” katanya.

Sementara itu, Ketua Operasi Pasukan Gerakan Marin,  Koperal Mazlan Mohd Ali berkata, operasi tersebut disertai empat anggota Polis Gerakan Marin dan empat anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim)
Batu Pahat dengan disertai lebih 30 nelayan yang menaiki enam bot.

"Usaha mencari dan menyelamat akan disambung esok (hari ini). Dalam keadaan ribut dan angin kencang, dipercayai bot mereka termasuk ke laluan kapal antarabangsa,” katanya.

Sinar Harian
11 Jun 2013


‘Saya hanya ingat Allah’

Muar: “Sepanjang hampir tujuh jam terapung di laut, saya hanya ingat Allah dan tidak berhenti-henti berzikir.”

Demikian kata Munir Sirun, 52, nelayan yang terselamat selepas bot dinaiki bersama sepupunya karam dipercayai dilanggar sebuah kapal di perairan Selat Melaka, kira-kira 12 batu nautika dari jeti Parit Jawa di sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 pagi itu, Munir dan sepupunya dikenali sebagai Bujang, 30-an, kedua-duanya warga Indonesia yang memiliki taraf penduduk tetap negara ini, turun ke laut untuk menangkap ikan.

Sehingga lewat petang semalam, Bujang masih belum ditemui dan usaha mencarinya masih dilakukan pihak berkuasa. Menurut Munir, ketika kejadian dia dan Bujang sibuk menaikkan jaring ketika hujan lebat sebelum tiba-tiba ternampak kilauan cahaya.

Katanya, sebaik ternampak lampu kapal, dia cuba mengundurkan bot tetapi gagal sebelum botnya terus melanggar bahagian depan kapal berkenaan.

“Kejadian berlaku begitu pantas dan dalam sekelip mata saya sudah tercampak ke laut,” katanya.

myMetro
11 Jun 2013


Mayat nelayan hilang ditemui

MUAR - Mayat seorang nelayan yang dilaporkan hilang sejak Isnin lalu, selepas bot dinaiki karam akibat dilanggar kapal kontena ditemui tidak jauh dari lokasi kejadian kira-kira 12 batu nautika dari Jeti Parit Jawa, di sini, jam 7 malam, semalam.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, mayat nelayan itu yang hanya dikenali Bujang, lingkungan 30an ditemui terapung oleh  nelayan di kawasan perairan Selat Melaka.

“Nelayan yang menemui mayat tersebut memaklumkan kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) sebelum diserahkan kepada polis. Semasa ditemui, mayat itu sudah hampir reput,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 pagi, Isnin lalu, bot yang dinaiki Bujang dan sepupunya, Munir Sirun, 52, semasa menangkap ikan  pecah dua dan terpelanting ke laut.

Usaha mencari dan menyelamat Bujang oleh Polis Gerakan Marin dan empat anggota APMM selama beberapa hari tidak berhasil manakala Munir diselamatkan seorang  nelayan tujuh jam selepas itu.

Sinar Harian
16 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment