Sunday, June 16, 2013

Elak pertindihan tugas

Muar: Pelantikan ahli Panel Penasihat Klinik Kesihatan perlu dikaji semula supaya menepati aspirasi penubuhannya dan mengelak pertindihan tugas hingga menyebabkan ia tidak dapat berfungsi sepenuhnya dalam membantu masyarakat.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim, berkata ahli panel berkenaan kebiasaannya adalah pemimpin masyarakat dan golongan profesional yang kadangkala mempunyai pelbagai jawatan lain hingga menyukarkan mereka memberi perhatian penuh kepada program terbabit.

Katanya, bagi mengelakkan pertindihan jawatan dan fungsi ahli panel berkenaan, ia harus dikaji semula supaya lebih berkesan.

Tak tahu tugas sebenar

“Kita tidak mahu lihat wujud pertindihan jawatan dan mereka melakukan perkara sama serta melupakan perkara yang seharusnya diberi keutamaan.

“Ada antara ahli kadangkala tidak tahu tugas sebenar mereka dalam panel ini, mungkin tidak salah jika ia dikembangkan kepada lebih banyak kelompok masyarakat dan orang ramai dan kita boleh lihat keberkesanannya,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Perasmian Penutup Konvensyen Panel Penasihat Klinik Kesihatan Peringkat Daerah Muar Kali Kedua, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Panel Penasihat Kesihatan Johor, Datuk Hashim Rais.

Razali menjelaskan, ketika ini lantikan ahli panel berkenaan terhad kepada pemimpin setempat tetapi sebenarnya ia masih boleh diperluaskan kepada sesiapa saja memandangkan ramai ahli panel sedia ada mempunyai terlalu banyak tugas.

Galakan aktiviti sukarela “Peruntukan oleh kerajaan terhadap organisasi seperti ini memang amat sedikit iaitu hanya sebagai galakan untuk aktiviti sukarela dan mereka yang berkhidmat dalam panel seperti ini juga tidak dibayar elaun,” katanya.

Panel Penasihat Klinik Kesihatan yang ditubuhkan sejak 1995 bersama-sama anggota kesihatan berperanan menyumbang tenaga melaksanakan aktiviti penjagaan kesihatan di klinik dan di dalam komuniti ke arah meningkatkan tahap kesihatan masyarakat.

Berita Harian
16 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment