Tuesday, June 25, 2013

Tertidur selepas terbabas

Azman (kiri) menunjukkan Proton Waja yang dinaiki suspek yang terbabas di Kilometer 138.5 Lebuh raya Utara Selatan arah utara, Sabtu lalu.

MUAR – Seorang lelaki ditahan ketika sedang tidur dalam kereta Proton Waja yang dinaikinya selepas kenderaan terbabit terbabas merempuh pengadang jalan di Kilometer 138.5, Lebuhraya Utara-Selatan (arah utara) berhampiran Pagoh, dekat sini, Sabtu lalu.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, suspek berusia 30an itu ditahan kira-kira jam 11 pagi dipercayai dalam perjalanan untuk melakukan kegiatan jenayah.

Menurutnya, unit peronda lebuh raya yang sedang meronda di kawasan berkenaan terserempak dengan kenderaan terbabit dan mendapati suspek sedang tertidur di tempat duduk pemandu.

“Hasil pemeriksaan menemui pelbagai peralatan jenayah termasuk sepucuk pistol jenis semi automatik dan pakaian pihak berkuasa di dalam kenderaan berkenaan.

“Kita percaya, suspek dalam perjalanan ke arah utara untuk melakukan kegiatan berkenaan,” katanya pada sidang media di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Muar, di sini, semalam.

Azman, pihaknya turut menemui satu kelopak berisi 12 butir peluru, sepasang gari berserta anak kunci, tiga paket kecil yang dipercayai dadah jenis heroin, ketamin dan dan tiga buah telefon bimbit disembunyikan di dalam kenderaan berkenaan.

Selain itu katanya, polis turut menemui sebuah komputer riba; dua lastik; 28 biji mercun bola; sebuah kamera; lampu suluh; vest polis; sehelai baju operasi polis; sehelai baju-t dengan logo Imigresen; satu topi polis serta wang tunai berjumlah RM6,000.

“Kenderaan tersebut yang digunakan suspek bukanlah kenderaan curi,” katanya.

Azman berkata, pihaknya percaya pakaian anggota keselamatan itu digunakan bagi kes penyamaran sebagai anggota polis.

Beliau berkata, lelaki berkenaan memiliki rekod kesalahan membabitkan Seksyen 341 Kanun Keseksaan pada 2011 serta positif heroin dan ditahan reman sehingga 27 Jun ini untuk membantu siasatan.

“Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 8 Akta Senjata Api 1971, Seksyen 6 (1) Akta Bahan Kakisan dan Letupan 1958 serta Seksyen 7 Peraturan Letupan 1957.

“Selain itu, lelaki berkenaan juga turut disiasat mengikut Seksyen 89 Akta Polis 1957, Seksyen 15 (2) Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya.

Sinar Harian
25 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment