Saturday, June 1, 2013

Api disangka cahaya

Kok Chuan (kanan) dibantu rakannya menyelamatkan barang-barang perabot daripada terbakar.

MUAR – Tindakan pantas seorang pekerja warga Nepal berjaya menyelamatkan kilang perabot majikannya daripada musnah terbakar dalam kejadian kebakaran di Jalan Puri, Parit Bakar di sini, semalam.

Kejadian kira-kira jam 5.30 pagi itu disedari pekerja terbabit ketika bangun untuk memasak makanan bekalannya ke tempat kerja, kemudiannya segera bertindak menghubungi majikan memaklumkan insiden tersebut.

Pemilik kilang terbabit, Ng Kok Chuan, 42, berkata, pekerjanya yang menetap di asrama terkejut melihat pancaran terang dari arah kilang yang disangka cahaya lampu itu sebenarnya adalah api yang sedang marak.

“Dia menjerit panggil rakannya yang lain supaya menyelamatkan diri serta barangan berharga dari kilang.

“Mereka (pekerja) sempat mengeluarkan kayu dan papan dari kilang bagi mengelak api daripada terus merebak,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Kok Chuan berkata, dia bersyukur kesemua 69 pekerjanya yang tinggal di asrama dalam kawasan itu selamat, meskipun mengalami kerugian besar.

“Mujur kebakaran ini tidak merebak ke kilang cat perabot yang terletak bersebelahan selain rumah penduduk berhampiran,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan II Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Razali Ismail berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 6 pagi dan berkejar ke tempat kejadian bersama satu jentera dengan lapan anggota.

“Kita ambil masa kira-kira 20 minit untuk kawal kebakaran dan berjaya memadamkan sepenuhnya api dari merebak ke kawasan berdekatan.

“Pekerja kilang berkenaan terlebih dulu membantu memadam api kebakaran sebelum bomba tiba dan api dapat dipadamkan sepenuhnya kira-kira 30 minit kemudian.

Katanya, punca kejadian dan kerugian masih dalam siasatan, bagaimanapun tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

Sinar Harian
1 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment