Wednesday, June 26, 2013

Cubaan warga emas terjun tangki air gagal

Lelaki terbabit sedang dipujuk daripada terjun dari tangki air berkenaan, semalam.

MUAR - Cubaan seorang lelaki untuk terjun dari menara tangki air setinggi kira-kira 20 meter di hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF), di sini, berjaya digagalkan apabila dia sempat diselamatkan anggota Balai Bomba dan Penyelamat Muar, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi itu, tindakan lelaki terbabit disedari pengawal keselamatan yang sedang bertugas seterusnya cuba menghalangnya daripada menaiki tangga.

Bagaimanapun, usaha pengawal keselamatan itu gagal malah diancam untuk dibaling dengan batu yang dibawa lelaki berkenaan.

Difahamkan, lelaki tersebut yang berusia 50an dipercayai sedang menjalani rawatan di wad hospital berkenaan sejak beberapa bulan lalu.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Muar, Ariff Jili berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 9.30 pagi seterusnya bergegas ke tempat kejadian dengan satu jentera bersama enam anggota.

Menurutnya, pihaknya mengambil masa hampir 40 minit untuk memujuk mangsa yang meracau mahu terjun dari tangki tersebut.

“Usaha untuk menyelamat sedikit sukar kerana mangsa tidak mahu bercakap dengan individu tidak dikenalinya, memaksa kita meminta bantuan daripada isteri dan rakannya untuk memujuk lelaki itu,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Ariff berkata, pihaknya segera bertindak menangkap lelaki itu bagi mengelakkan dia kembali agresif.

“Pada mulanya, dia (pesakit) meronta-ronta mahu melepaskan diri, tetapi tidak berjaya dan kita memapahnya turun apabila keadaannya lemah,” katanya.

Seorang pengunjung, Yaakob Ahmad, 51, berkata, dia turut menyedari kejadian tersebut apabila melihat orang ramai mengerumuni kawasan berhampiran tangki selain terdapat sebuah jentera bomba.

Menurutnya, dia menghampiri tempat kejadian dan terkejut melihat seorang lelaki berada di tangga akhir tangki seperti mahu terjun.

“Mujur lelaki terbabit berjaya diselamatkan oleh anggota bomba,” katanya.

Sementara itu, Pengarah HPSF, Dr Selahuddeen Abd Aziz, mengesahkan kejadian berkenaan, namun enggan mengulas lanjut kerana pesakit terbabit sedang menjalani rawatan rapi di wad hospital.

Sinar Harian
26 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment