Wednesday, June 26, 2013

Polis Tahan Lima Suspek, Rampas Bahan Hasilkan Dadah Bernilai RM1.6 Juta

MUAR: Polis menahan empat lelaki dan seorang wanita serta merampas lima kilogram dadah selain bahan mentah yang boleh menghasilkan 27,000 biji pil ecstasy bernilai RM1.6 juta dalam serbuan di sebuah tokong di Jalan Sulaiman di sini Isnin.

Ketua Polis Daerah Muar ACP Azman Ayob berkata kesemua mereka yang berusia antara 24 dan 44 tahun itu ditahan dalam serbuan yang dijalankan kira-kira pukul 9 malam.

"Setelah mendapat maklumat, sepasukan polis membuat serbuan di tokong berkenaan dan hasil pemeriksaan di tokong itu, polis menjumpai peralatan memproses dadah, plastik lut sinar dan sejumlah dadah seberat lima kilogram.

"Kesemua bahan yang dirampas itu boleh menghasilkan lebih kurang 27,000 biji pil ecstasy yang bernilai RM60 sebiji dan kami menahan lima orang suspek yang berada di tokong berkenaan," katanya kepada pemberita di sini Selasa.

Beliau berkata siasatan awal mendapati kumpulan berkenaan dipercayai telah hampir enam bulan menjalankan kegiatan itu dan seorang daripada suspek didapati mempunyai rekod kesalahan lampau di bawah Akta Dadah Berbahaya.

Berikutan itu polis telah mendapatkan perintah tahanan reman selama seminggu terhadap semua suspek yang terlibat bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Polis juga sedang menjalankan siasatan lanjut kes ini untuk mengetahui sama ada kumpulan itu mempunyai rangkaian lain, katanya.

Sementara itu dalam kes berasingan, polis menyelamatkan sembilan wanita Vietnam berusia 20 hingga 30 tahun yang dipaksa melacurkan diri dalam serbuan di sebuah pusat hiburan di Jalan Bakri di sini pada 12.15 pagi Ahad lepas.

Berikutan itu, katanya polis menahan seorang lelaki, iaitu pengurus pusat hiburan tidak berlesen itu untuk membantu siasatan. - BERNAMA


25 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment