Wednesday, June 19, 2013

Geng curi kereta, pecah rumah tumpas

AZMAN Ayob (tengah) menunjukkan pelbagai barangan yang dirampas daripada kumpulan curi kereta dan pecah rumah di Muar, Johor, semalam. - utusan/Ishak Rahmad

MUAR 18 Jun - Polis melumpuhkan satu kumpulan curi kereta dan pecah rumah dengan penahanan lima anggotanya bersama pelbagai barangan, dua buah kereta dan dadah bernilai lebih RM100,000 dalam dua serbuan di sini semalam.

Mereka yang ditahan berasal dari Muar dan berusia antara 18 hingga 30-an termasuk seorang mekanik dan jurujual manakala yang lain tidak bekerja.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, dalam serbuan pertama di sebuah rumah di Bukit Pasir kira-kira pukul 11 pagi, lima suspek yang tinggal serumah itu ditahan dan beberapa barangan kes ditemukan.

"Polis menjumpai sebuah kereta Proton Waja yang dicuri pada 3 Jun lalu, sebuah komputer riba, tujuh telefon bimbit, empat peket lutsinar berisi syabu dan 56 biji pil Eramin 5.

"Hasil siasatan lanjut polis beberapa jam kemudian menyerbu sebuah rumah di Bakri dan merampas sebuah kereta Perodua Myvi, sebuah televisyen, tiga pemain cakera padat digital (DVD), dua tayar motosikal, dua komputer riba, lima sistem audio kereta dan 10 biji pil Eramin 5," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) hari ini.

Menurut Azman, pihaknya percaya kenderaan dan semua barang tersebut adalah hasil daripada kegiatan curi kereta dan pecah rumah.

Beliau berkata, kejayaan ini hasil maklumat orang awam serta risikan polis dan pihaknya percaya penangkapan kesemua lima suspek ini dapat menyelesaikan empat kes curi kenderaan di sekitar daerah ini.

Katanya, dua daripada suspek memiliki rekod jenayah berkaitan curi motosikal serta melakukan rusuhan dan kesemua suspek juga didapati positif mengambil dadah syabu. Mereka direman sehingga Jumaat ini untuk siasatan lanjut.

"Polis masih menyiasat sama ada kumpulan ini mempunyai rangkaian lain. Selain itu polis juga sedang menyiasat berapa lama kumpulan ini aktif mencuri kereta dan pecah rumah. Kes ini disiasat mengikut Seksyen 379 A(1) dan Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952," katanya lagi.

Utusan 19 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment