Monday, June 24, 2013

Muar, Ledang darurat



KEADAAN jerubu teruk yang menyelubungi bandar dan daerah Muar semalam memaksa pihak berkuasa mengisytiharkan darurat di daerah itu. 

KEADAAN di Muar pada waktu pagi, semalam. Gambar myMetro

SEORANG remaja perempuan memakai penutup mulut sebagai langkah mengelakkan masalah kesihatan berkaitan jerebu, di Muar. Indeks Pencemaran Udara di daerah ini menunjukkan kenaikkan sehingga bacaan melepasi tahap berbahaya. FOTO Aizuddin Saad

Kuala Lumpur: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, semalam mengisytiharkan darurat bencana jerebu bagi seluruh daerah Muar dan Ledang di Johor hingga ditarik balik.

Beliau berkata, ia susulan keadaan jerebu yang semakin teruk khususnya di Muar meliputi dua daerah yang berada pada tahap Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi 500 iaitu pada tahap kecemasan atau ‘emergency’.
“Pengisytiharan darurat bencana jerebu ini tidak membabitkan penguatkuasaan perintah berkurung dan tiada perubahan dalam corak dan sistem pemerintahan kerajaan negeri mahupun Kerajaan Pusat sekarang.

“Bagaimanapun, semua kementerian dan agensi terbabit dalam pengurusan jerebu hendaklah mengatur dan mengambil langkah perlu bagi menjamin keselamatan dan kesihatan awam sentiasa terpelihara,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

IPU di Muar, kawasan yang diisytihar darurat pagi semalam menunjukkan penurunan dengan bacaan 507 mata setakat jam 5 petang semalam berbanding bacaan 746 mata yang direkodkan pada jam 7 pagi.

myMetro
24 Jun 2013


Penduduk Muar, Ledang kena patuh darurat

Tawau: Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam meminta penduduk Muar dan Ledang di Johor mematuhi sepenuhnya perintah darurat bencana jerebu bagi mengurangkan risiko kesihatan yang berpunca daripada masalah jerebu.

“Saya minta penduduk duduk di rumah. Jangan keluar kerana keadaan ini berisiko tinggi kepada kesihatan.
Pelbagai jenis racun

“Ada pelbagai jenis racun dan bahan lain termasuk debu dan zarah atau bahan yang lebih besar yang kalau disedut boleh menimbulkan masalah khasnya kepada mereka yang mempunyai penyakit berkaitan paru-paru,” katanya selepas menghadiri majlis penghargaan warga Kementerian Kesihatan yang terbabit dalam Operasi Daulat di Lahad Datu, di sini, semalam.

Subramaniam berkata melainkan ada sebab kecemasan, penduduk dua daerah itu perlu sentiasa berada dalam rumah dan mereka yang mempunyai kemudahan pendingin hawa digalakkan menggunakan 'recyling mode'.

Katanya kementerian akan memantau keadaan jerebu di seluruh negara termasuk dua daerah berkenaan sehingga keadaan kembali pulih dan selamat.

Beliau berkata semua klinik kesihatan sudah diarah supaya bersedia menghadapi kemungkinan peningkatan bilangan pesakit yang mendapat rawatan.
Tutup sementara operasi

“Di peringkat kementerian, kita ada bilik operasi berfungsi dari pagi hingga jam 5 petang setiap hari bagi memantau kawasan terbabit daripada segi kesihatan,” katanya.

Mengenai penduduk Muar dan Ledang yang mungkin perlu keluar bekerja, beliau menjelaskan apabila darurat diisytiharkan bermakna majikan perlu menutup sementara operasi termasuk kilang.

Katanya hanya mereka yang bertugas dengan jabatan berkaitan kecemasan dibenarkan keluar bekerja.

Di Johor Bahru, kes berkaitan pernafasan serta asma di Johor meningkat lebih 100 peratus, sejak masalah jerebu berlaku di negeri ini dan keadaan itu akan berlarutan jika orang ramai mengambil mudah kesihatan mereka.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri, Dr Mohd Khairi Yacob, berkata kanak-kanak paling berisiko menghadapi masalah kesihatan ketika jerebu berikutan salur pernafasan mereka belum matang, selain warga tua.

Berita Harian
24 Jun 2013



0 comments:

Post a Comment