Tuesday, June 25, 2013

Bom ‘air drop’ ditemui


Bom lama Perang Dunia Kedua ditemui di sebuah ladang nanas.

MUAR – Sebutir bom lama peninggalan Perang Dunia Kedua ditemui di ladang nanas di Batu 13 Air Hitam, dekat sini, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Muar, Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, bom itu dipercayai masih aktif dan ditemui oleh orang awam ketika sedang membersihkan kebun di kawasan berhampiran.

Menurutnya, lelaki terbabit kemudiannya menghubungi polis dan memaklumkan penemuan berkenaan sebelum pihaknya ke lokasi kejadian.

“Ketika ditemui kira-kira jam 8.30 pagi, bom jenis ‘air drop’ itu sudah berkarat dengan separuh bahagiannya terbenam dalam tanah.

“Bom berusia puluhan tahun ini berukuran panjang 533.4 milimeter (mm) dengan ukuran lilit 508mm,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Azman berkata, sehingga Jun lalu, pihaknya menerima dua laporan penemuan bom jenis yang sama di Bukit Pasir pada minggu lalu.

“Bom berkenaan masih berada di lokasi penemuan dan akan diletupkan oleh Unit Pemusnah Bom (UPB).

“Kita sedang menjalankan pemantauan rapi bagi mengesan kemungkinan ada baki bom lama di lokasi sekitar,” katanya.

Dalam pada itu, Azman menasihati orang ramai yang menjumpai bom lama supaya tidak memindahkan bom berkenaan kerana risikonya amat tinggi.

Terkini, Sinar Harian diberitahu bom terbabit sudah diletupkan oleh UPB Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor sekitar jam 1.45 petang semalam di lokasi penemuan.

Sinar Harian
25 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment