Friday, June 14, 2013

Laksana amanat isteri

Harun bersama anak sulungnya, Zamsiatul Zeema menunjukkan replika cek pampasan insuran yang diterima.

MUAR – “Arwah pesan, andai berlaku apa-apa ke atas dirinya meminta saya supaya menguruskan tuntutan insuransnya.

"Sejak itu, saya baru tahu arwah ada mengambil insurans melalui potongan gaji bulanan,” kata Harun Ahmad, 58, yang merupakan suami kepada Normah Razali, 46.

Normah merupakan tukang cuci di Syarikat Sinar Jernih meninggal dunia akibat penyakit pendarahan usus, 8 Oktober tahun lalu.

Hasil perkahwinan itu, pasangan yang dikurniakan empat anak itu diberi pampasan insurans berjumlah RM33,246 yang meliputi bayaran khairat kematian sebanyak RM3,000 dan elaun hospital serta keuntungan insurans sebanyak RM246, semalam.

Difahamkan, dalam tempoh empat bulan sebelum kematiannya, Normah yang sudah 10 tahun bekerja telah mencarum insurans AmLife Insurance Berhad sebanyak RM30 sebulan yang diperkenalkan majikannya.

Harun dari Kampung Simpang Baba berkata, arwah isterinya disahkan menghidap penyakit itu ketika membuat pemeriksaan susulan berkaitan penyakit urat tersimpul yang dihidapinya sejak  beberapa tahun lalu.

“Arwah juga bakal menjalani pembedahan untuk penyakit urat itu tetapi tidak menyangka, dia turut menghidap penyakit lain. Pendarahan usus dialaminya agak serius dan meninggal dunia selepas 10 hari terlantar ketika menjalani rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF),” katanya.

Ketika ditanya dengan perancangan pampasan insurans diterimanya itu, Harun berkata, wang tersebut akan digunakan untuk membiayai pengajian empat anaknya yang berusia di antara 16 hingga 24 tahun.

Katanya, anak sulungnya yang merupakan penuntut tahun akhir Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan kini sedang menjalani praktikal di sebuah syarikat guaman di Bakri untuk mendapatkan lesen sebagai peguam.

“Anak kedua berusia 22 tahun pula sedang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Melaka dalam bidang pelancongan. Anak ketiga berusia 19 tahun menjalani latihan di Institusi Latihan Perindustrian (ILP) Ledang.

"Manakala yang bongsu masih belajar dalam tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Perak di sini. Saya mahu memastikan kesemua anak-anak mendapat pendidikan yang sempurna. Ini antara amanat arwah sebelum meninggal dunia,” katanya.

Pekerja kilang kayu itu berkata, sebahagian wang pampasan tersebut juga telah diperuntukkan untuk melaksanakan upah haji isterinya tahun ini.

“Terima kasih kepada pihak majikan arwah yang banyak membantu untuk memudahkan urusan tuntutan pampasan ini,” katanya.

Sementara itu, Penasihat Pembangunan Perniagaan Agensi AmLife Insurance, Jaslan Misran berkata, polisi insurans itu diperkenalkan untuk membantu golongan berpendapatan rendah mendapat perlindungan insurans.

“Bayaran yang dikenakan berpatutan serta sesuai untuk golongan berkenaan dengan kadar minimum serendah RM10 sehingga RM500 sebulan.

“Kita menggalakkan orang ramai supaya mengambil satu polisi insurans untuk perlindungan yang boleh meringankan beban pencarum juga warisnya,” katanya.

Sinar Harian
14 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment