Sunday, June 16, 2013

IPU Muar tahap tidak sihat

Pandangan masjid kedua Muar diselubungi kabus jerebu sejak empat hari lalu.

MUAR - Indeks Pencemaran Udara (IPU) daerah ini berada pada tahap tidak sihat di seluruh negara dengan bacaan 127 sejak masalah jerebu melanda Muar, empat hari lalu.

Berdasarkan laman web Jabatan Alam Sekitar sehingga jam 11 pagi semalam, menunjukkan daerah ini mencatatkan IPU tertinggi diikuti Pasir Gudang (103), Kota Tinggi (95) dan Larkin lama (92) bagi tempoh sama.

IPU pada tahap antara 0 dan 50 adalah baik, sederhana (51-100), tidak sihat (101-200), sangat tidak sihat (201-300) dan berbahaya  (lebih 301).

Ketua Polis Marin daerah, Asisten Superintendan Nordin Osman berkata, semua kapal nelayan terutamanya jenis  pukat tunda dinasihatkan supaya lebih berwaspada ketika semasa menangkap ikan di sepanjang Selat Melaka dan muara Sungai Muar.

Menurutnya, mereka perlu sentiasa menghidupkan lampu pada waktu malam bagi mengelakkan perlanggaran antara kapal di laut.

Sinar Harian
16 Jun 2013


Jerebu: Orang ramai dinasihat kurang aktiviti luar

MUAR - Pegawai Kesihatan Daerah Muar, Dr. Zulkifli Othman hari ini menasihati penduduk di bandar ini supaya mengurangkan aktiviti di luar rumah bagi mengelak diserang penyakit berpunca daripada jerebu yang melanda kawasan pantai barat Johor ketika ini.

Menurut beliau, jerebu yang dipercayai berpunca daripada kegiatan membakar hutan untuk aktiviti bercucuk tanam oleh negara jiran telah menyebabkan kualiti udara di pesisiran pantai negeri ini berada pada tahap tidak sihat.

"Saya diberitahu, indeks kualiti udara di kawasan ini sudah mencecah 127 mata iaitu satu tahap tidak sihat kepada mereka untuk menjalankan aktiviti luar," katanya sambil menasihatkan orang ramai meminum lebih air sebagai langkah berjaga-jaga daripada perubahan cuaca.

Bacaan indeks pencemaran udara yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar pada 5 petang kekal pada tahap tidak sihat iaitu 148. - Bernama

15 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment