Thursday, July 22, 2010

Curi komponen mesin

TANGKAK - Polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Ledang berjaya menumpaskan kumpulan curi komponen besi mesin di sebuah kilang industri barangan berasaskan getah di kawasan perindustrian Tanjung Agas dalam tempoh 24 jam, di sini Sabtu lalu.

Ketua Polis Daerah Ledang, Superintenden Harun Idris berkata, sepasukan pegawai dan anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Ledang telah membuat tangkapan dan serbuan ke atas empat orang lelaki di Sekitar Tanjung Agas dan Sungai Mati kerana disyaki terbabit dalam kegiatan mencuri komponen besi di sebuah kilang.

“Daripada tangkapan, polis berjaya merampas 11 unit komponen motor elektrik besar, 15 unit komponen motor elektrik kecil, sebuah besi acuan (mold), dua unit ’neumetic shaft’, dua unit penyambung besi paip dan dua unit gear box.

“Jumlah kerugian yang ditanggung pihak kilang terbabit daripada kecurian tersebut dianggarkan sebanyak RM800,000,” katanya pada sidang media di IPD Ledang, di sini semalam.

Beliau berkata, kesemua barang tersebut telah disahkan hilang pada 16 Julai lalu, namun tidak sampai tempoh 24 jam, polis berjaya mengesan seterusnya memberkas suspek yang disyaki.

“Keempat-empat suspek yang berumur di antara 33 tahun dan 55 tahun direman selama empat hari bermula 18 Julai lalu bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 380 Kanun Keseksaan.

“Hasil daripada siasatan mendapati semua suspek mempunyai rekod jenayah dan dadah,” katanya.

Sinar Harian
21 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment