Monday, July 19, 2010

Lelaki pecah masuk rumah berjaya perdaya jiran

MUAR: Seorang penjenayah berusia 20-an yang memecah masuk sebuah rumah memberi alasan mahu membeli durian untuk melepaskan dirinya selepas bertembung jiran mangsa dalam kejadian di Pekan Panchor di sini, awal pagi semalam.

Malah, alasan penjenayah terbabit dipercayai jiran berkenaan dan lelaki terbabit berjaya melarikan diri sebaik saja selesai menyamun rumah dihuni sepasang suami isteri yang tiada di rumah ketika itu.

Dalam kejadian jam 9 pagi itu, mangsa kerugian wang tunai RM5,000 termasuk mata wang Thailand dan China.

Mangsa, Kow Kim Cheng, 73, berkata, ketika kejadian dia dan isteri tiada di rumah kerana pergi ke pekan berhampiran untuk bersarapan.

“Sebaik saja pulang ke rumah kira-kira sejam selepas itu, saya terkejut kerana pintu belakang terbuka sedangkan ia tertutup rapat sebelum kami keluar.

“Mengesyaki sesuatu berlaku, kami masuk ke dalam dan terkejut mendapati dua bilik depan bersepah seakan diselongkar,” katanya ketika ditemui, semalam.

Menurut Kow, walaupun kerugian ribuan ringgit dia bersyukur kerana barangan kemas milik isterinya tidak terusik termasuk sebentuk cincin berlian dianggarkan bernilai RM5,000.

Kow turut hairan kerana penjenayah terbabit memasuki rumahnya itu melalui pintu belakang dan menggunakan pintu depan untuk melarikan diri.

“Tindakannya itu disedari jiran, malah dia sempat bertanya apa tujuan penjenayah itu memasuki rumah.

“Penjenayah dengan selamba menjawab yang dia masuk ke rumah untuk membeli durian, malah akan datang semula selepas itu dengan membawa kenderaan kerana durian dibeli dalam kuantiti besar,” katanya.

Alasan itu membolehkan penjenayah terbabit melarikan diri dan jiran Kow menyesal kerana tidak menahan lelaki terbabit.

Isteri Kow, Tey Siew Luan, 70, pula bersyukur kerana kejadian berlaku ketika dia tiada di rumah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli ketika dihubungi mengesahkan kejadian terbabit, malah sepasukan anggota sudah dihantar ke tempat kejadian untuk menjalankan siasatan.

“Polis sudah melancarkan gerakan memburu penjenayah terbabit dan dia mungkin pernah terbabit kes pecah rumah sebelum ini.

myMetro
19 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment