Thursday, July 22, 2010

Pelajar lari ditegur ayah

LEDANG: Gara-gara gagal mendapat keputusan baik dalam ujian percubaan Penilaian Menengah Rendah (PMR), seorang pelajar tingkatan tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Parit Bunga, Ledang, bertindak melarikan diri dari rumahnya di Kampung Kesang, Khamis lalu.

Difahamkan, Nooraini Mariam Abdullah (gambar), 15, sebelum itu ditegur ayahnya kerana keputusan percubaan PMR diterimanya mengecewakan dan terus gagal dikesan.

Pada hari kejadian, Nooraini dihantar abangnya, Mohd Azli, 30, ke sekolah kira-kira pada jam 6.30 pagi tetapi tidak pulang ke rumah sehingga lewat petang menyebabkan keluarganya bimbang.

Ibunya, Aminah Komeng, 58, berkata, keluarganya mengesan Nooraini di sekolah dan kawasan sekitar termasuk menemui rakan sekolahnya, namun gagal menemui gadis berkenaan.

“Nooraini anak bongsu daripada 12 beradik tidak mempunyai sebarang masalah dengan keluarga atau rakan sekolah. “Bapanya pernah menegurnya kerana pencapaian pelajaran dia agak lemah berdasarkan keputusan percubaan PMR kurang memberangsangkan,” katanya.

Menurut Aminah, teguran itu bukan sebagai amaran atau tanda marah sebaliknya nasihat kepada Nooraini meningkatkan lagi usaha mencapai kejayaan akademik demi masa depannya sendiri.

Bagaimanapun, Aminah berkata Nooraini mungkin terasa dengan teguran itu lantas mengambil keputusan meninggalkan kediaman.

“Dia tidak membawa pakaian lain sebaliknya hanya berpakaian sekolah pada hari kejadian. Kami tidak tahu sama ada dia memang ada rancangan meninggalkan rumah atau ada pihak cuba mengambil kesempatan ke atas dirinya.

“Kami berharap Nooraini segera kembali ke pangkuan keluarga dan biarlah yang keruh itu dibuang jauh-jauh. Kami tidak marah dengannya dan sanggup memaafkan tindakannya,” katanya.

Mohd Azli kemudiannya membuat satu laporan polis di Balai Polis Sungai Mati di sini, Jumaat lalu.

Nooraini yang mempunyai ketinggian kira-kira 1.5 meter, bertubuh kurus serta berpakaian sekolah ketika kali terakhir dilihat hanya membawa kad pengenalan bernombor 950730-01-6178.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan Nooraini diminta menghubungi talian 013-6799694 (Azrol) dan 014-7209807 (Ina) atau balai polis berhampiran.

myMetro
19 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment